brain
Mateusz Piętka / 16.10.2024

Systematyczne podejście do wiedzy

Powtarzanie jest skuteczne. Powtarzam: powtarzanie jest skuteczne

 

Niejednokrotnie poruszamy tutaj kwestie różnych technik nauczania, jednocześnie nie wskazując tych, które są lepsze i bardziej skuteczne. Jest tak dlatego, że jest to kwestia indywidualna i każda osoba ucząca się ma swoje preferencje. Poszukiwanie „swojej” sprawdzonej techniki lub metody może zająć trochę czasu. Jest jednak pewna metoda, która wydaje się być wypadkową innych metod i stanowić swego rodzaju uniwersalny przepis na zapamiętanie pojęć czy kwestii. Mianowicie – mowa o systematyczności, jaką jest powtarzanie.

 

Powyższa teza nie brzmi szczególnie oryginalnie. Wszak powtórki towarzyszą nam od początków edukacji i system nauki w szkołach zbudowany jest w ten sposób, że cyklicznie powtarza się pewne tematy, aby je utrwalić i wzbogacić o dodatkową wiedzę. Czy jednak szkolny system powtórek jest niezawodny?

 

Odpowiedź brzmi: i tak, i nie.

 

Jak powtarzać?

 

Okazuje się, że program nauczania nie obejmuje tak regularnych powtórek, jakie byłyby konieczne do zapamiętania całości materiału. Biorąc pod uwagę mnogość i różnorodność zajęć lekcyjnych, ograniczenia ludzkiego umysłu i fakt, że doba ma tylko 24 godziny, nie da się fizycznie powtarzać wszystkiego w regularny sposób. Stąd też, część wiedzy zostaje z nami na dłużej, a pozostała część umyka nam z czasem. 

 

Powtarzanie polega na tym, że dana partia materiału jest przerabiana wielokrotnie, ale z zachowaniem odstępów czasowych. Powrót do poszczególnych kwestii jest związany z działaniem ludzkiego umysłu, który rejestruje część informacji „na stałe”, a część „tymczasowo” w ośrodku odpowiadającym za tzw. pamięć czasową. Z każdym kolejnym utrwalaniem materiału będziemy zwracać uwagę na inne kwestie – zwłaszcza te, które będą zdawały się być mniej utrwalone. 

 

W ten sposób nauczyciele przedmiotów, w których się specjalizują, mają opanowaną wiedzę na temat „swojego” przedmiotu, ponieważ w tej tematyce regularnie obracają się od kilku, kilkunastu lat. Przy takiej regularności, trudno jest zapomnieć coś, do czego regularnie się wraca. Z kolei my, wracając pamięcią do lat szkolnych, możemy pamiętać niektóre rzeczy jak przez mgłę, nawet jeśli kiedyś specjalizowaliśmy się w tych samych tematach.

 

Podobnie jest z zapamiętaniem tekstów piosenek, które dobrze znamy i regularnie słuchamy. Aczkolwiek, każdy z nas mógłby wskazać piosenkę, której nie słuchał od wielu lat i tutaj wspomnienia mogą być już zatarte. Tak, to właśnie przez brak regularnych powtórek.

recycling

Nic nowego

 

O zaletach systematyczności w nauce mówiono już w starożytności, a zasługi popularyzacji tej metody zapamiętywania przypisuje się kilku greckim filozofom. Do ich grona zaliczyć możemy twórców takich jak:

  • Platon – w swoich dziełach wskazywał na znaczenie wiedzy i pamięci. Podkreślał, że nauka to przypominanie sobie wiedzy, którą dusza znała przed narodzinami.
  • Arystoteles – badał procesy pamięci i uczenia się, zwracając uwagę na rolę systematyczności w utrwalaniu wiedzy.
  • Sokrates – poprzez swoje metody dialektyczne i przypominające, uczył innych, że wiedza może być odkrywana poprzez pytania i odpowiedzi, co w pewnym sensie związane jest z procesem powtarzania i refleksji.

 

To nie byłby jedyny przykład rozwiązania, które sięga czasów starożytności, a po dziś okazuje się być niezastąpione. Czasem kluczem jest prostota.

brain power

Nauka języka obcego a powtarzanie

 

Mówienie w języku obcym to okazja do powielania pewnych kwestii, zwłaszcza w przypadku pytań, które możemy usłyszeć na co dzień. Stąd też, odpowiedzi na niektóre pytania przychodzą nam naturalnie, wręcz automatycznie – a to właśnie za sprawą powtarzania tych kwestii. Jest to dowód na to, że systematyczność jest niezwykle efektywna i sami możemy dostrzec jej skuteczność. 

 

Powtarzanie materiału to nieodłączna część zajęć lekcyjnych. Decydując się na kurs języka angielskiego indywidualnie, powtórki zawsze będą skrojone do Twoich potrzeb. Pamiętaj jednak, że nie da się powtórzyć wszystkiego na raz. Dlatego tak ważne jest Twoje zaangażowanie w proces powtarzania, drogi kursancie. Nawet 10 minut dziennie poświęcone na znane Ci zagadnienia jest w stanie przynieść efekty. Totalnie tak.